Fortresse Holland nodigt je uit...

| Martine Oudshoorn

Dat Hellevoetsluis met zijn vestinghaven een zeer rijke en roemruchte historie heeft, ontdekken we deze keer tijdens een bezoek aan een van de oudste droogdokken van Europa: Droogdok Jan Blanken. Het droogdok is vernoemd naar zijn beroemde ontwerper, een man met een grote visie en het doorzettingsvermogen om dit indrukwekkende project tot stand te brengen.

Je kunt je auto vlakbij parkeren en vervolgens door een ijzeren hek direct het terrein van het droogdok betreden. Dit is vrij toegankelijk voor het publiek, maar wij willen vandaag meer te weten komen. We zijn benieuwd naar het verhaal achter dit bijzondere gebouw, dus laten we ons rondleiden door een enthousiaste gids die ons ook meeneemt door het gangenstelsel onder het droogdok.

 

 

Het dok
We worden op het terrein al verwelkomt door Taco, onze gids van vandaag, waarbij hij direct al uitlegd dat het droogdok uit twee gedeelten bestaat. Het voorste kieldok is het franse gedeelte en het achterste kieldok is een engels ontwerp, hier liggen de schepen voor langdurige reparaties. Voor beiden ontwerpen is Jan Blanken dus geïnspireerd door zowel de Fransen als de Engelsen. We lopen vervolgens richting de museumloods, een pand dat als je goed kijkt, een omgekeerd schip voorstelt. Hier kom je eerst in een kleine ontvangstruimte waar je vervolgens een ticket kunt kopen voor een bezoek aan de Museumloods en de bijzondere tijdlijn over de vestinghaven Hellevoetsluis en/of, zoals wij vandaag, een rondleiding kan boeken door het Droogdok. 

Het gangenstelsel
Daar gaan we! Eerst krijgen we een helm op, wat geen overbodige luxe blijkt te zijn, en onze gids gaat ons met een zaklamp in de hand voor. Taco vertelt vele interessante weetjes waar je als leek totaal geen oog voor hebt, uit alles blijkt hoe bijzonder het ontwerp en de bouw van dit droogdok zijn. Het dok is inmiddels al 200 jaar in gebruik en staat nog altijd stevig op zijn honderden heipalen. Wat cijfers: de lengte van het hele dok is 159 meter, schepen tot 24 meter kunnen hier dokken, de diepte van het dok is 7 meter en de waterlijn komt tot 4,95 meter. Het gangenstelsel waar Taco ons doorheen leidt, stond in de 19e eeuw altijd onder water om brandjes te blussen die tijdens reparaties konden ontstaan. We verbazen ons over het bijzondere metselwerk en raken al gauw de oriëntatie kwijt. Voor we het weten, komen we aan de andere kant weer boven.

Museumloods Fortresse Holland
Vervolgens gaan we naar binnen om de museumloods te bezoeken, waar ons oog meteen valt op de enorme maquette van de vestinghaven van Hellevoetsluis uit de 19e eeuw, onderdeel van de vaste tentoonstelling De IJzeren Eeuw. Deze 200 jaar oude maquette uit het Rijksmuseum toont de Rijkswerf van Hellevoetsluis in miniatuur en komt zelfs tot leven met de speciale tablet die je bij de entree ontvangt. Ook de maquette van het Droogdok, die iets verderop staat, is bijzonder. Neem de tijd om alles van dichtbij te bekijken en bedenk dat deze maquette is gemaakt voordat de daadwerkelijke bouw begon. In de museumloods is er voor kinderen een werkplaats, waar ze zelf aan de slag kunnen met gereedschap uit de IJzeren Eeuw. Leuk en leerzaam!

Tijdlijn van Hellevoetsluis
We lopen nog even terug naar de tentoonstellingsruimte aan de andere kant van de entree. Hier vind je een tijdlijn van Hellevoetsluis, van de Romeinse tijd tot heden. Zo word je meegenomen op een reis door de indrukwekkende geschiedenis van de vestinghaven van Hellevoetsluis, van zeeslagen tot kustverdediging, en van rampen tot overwinningen. Via een interactieve tafel leer je alles over de bijzondere gebouwen en schepen in de vestinghaven. Een zeer geslaagd en leerzaam uitje voor het hele gezin, dat je na een fijne pauze in de vesting kunt uitbreiden met de Podwalk Stap in de IJzeren Eeuw. Deze route van 4,4 km start bij de parkeerplaats van het Droogdok en voert langs bijzondere monumenten en locaties uit de 19e eeuw. Via luisterfragmenten hoor je meer over de tijd dat Hellevoetsluis een oorlogs- en marinehaven was.

 

Nog meer inspiratie?